کلاس موسیقی

در جلسات قبل در مورد نت‌های فرعی صحبت کردیم و نت فرعی دیز را با آموزش چند نت فارسی به اتمام رساندیم. امروز قصد داریم نت‌های فرعی بِمُل (bemol) را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم و اولین نت فارسی مربوط به آن را با هم تمرین کنیم.

نت فرعی بِمُل

در شکل زیر نام پنج نت بمل که کلاویه‌های مشکی کیبورد را تشکیل می‌دهند، نمایش داده شده است. در جلسه پنجم گفتیم که کلاویه‌های مشکی کیبورد که همان نت‌های فرعی هستند، هر کدام دو نام دارند. (در مورد چرا و چگونگی این قضیه بعدا توضیح داده می‌شود).

نت های فرعی بمل

نت فارسی حرفای تو راز زمونه

قسمتی از نت فارسی حرفای تو راز زمونه از امیر رسایی را که یک نت بمل دارد برای این جلسه آموزش کیبورد انتخاب کرده‌ایم. در این نت فارسی، یک نت فرعی داریم (نت سی بمل). در شکل زیر جایگاه نت سی بمل  به تنهایی روی کیبورد نمایش داده شده است.

نت فارسی لا دیز

نکته مهم : به نحوه‌ی انگشت‌گذاری‌ها خوب دقت کنید و مطابق ویدیوی آموزشی که در ادامه آمده است، عمل کنید.

نت فارسی حرفای تو راز زمونه

نت فارسی طناز

در قسمت دوم نت‌های فرعی، نت فارسی آهنگ طناز رو برای شما سروران آماده نموده‌ایم که دو نت فرعی دارد.

اولین نت فرعی، نت فا دیز است که در شکل زیر جایگاه آن روی کیبورد نمایش داده شده است.

نت فارسی فا دیز

دومین نت فرعی، نت سی بمل است که جایگاه این نت نیز روی کلاویه های کیبورد در شکل زیر به نمایش در آمده است.

نت فارسی لا دیز

مثل همیشه به نحوه‌ی انگشت‌گذاری‌ها دقت کنید. در ویدیوی آموزش این آهنگ، نحوه‌ی صحیح انگشت‌گذاری آموزش داده شده است.

نت فارسی طناز

نکته مهم : این که می‌گوییم نت فرعی، فقط یک اصطلاح است و هیچ ربطی به ارزش نت، میزان کشش نت، اهمیت نت، مقدار استفاده از نت در آهنگ‌های مختلف و هیچ مورد دیگری ندارد. پس نسبت به یادگیری نت‌های فرعی و استفاده از آن در آهنگ‌ها به هیچ وجه کوتاهی نکنید. نت‌های فرعی از هیچ لحاظی فرقی با نت‌های اصلی ندارند بجز، اسمی که برای آن‌ها انتخاب شده است.

نت فارسی عروسکی عروسکی اندی

در این نت فارسی هم دو نت فرعی به کار برده شده است. اولین نت فرعی، نت سی بمل که در نت فارسی قسمت قبلی نشان داده شده بود. دومین نت فرعی، نت دو دیز که محل قرار گیری آن روی کیبورد به شکل زیر است.

نت فارسی دو دیز

در شکل زیر قسمتی از نت فارسی آهنگ عروسکی آورده شده است. طبق معمول به نحوه انگشت‌گذاری‌ها خوب دقت کنید. نحوه انگشت‌گذاری این نت فارسی هم در ویدیوی آموزشی مربوطه نمایش داده شده است.

در این جلسه آموزش کیبورد سعی کردیم تمرین نت‌های فرعی را  در چند نمونه نت فارسی مختلف برای شما عزیزان گرد آوری کنیم تا با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید و اطلاعات مناسبی در این مورد کسب کنید.

سعی کنید اطلاعاتی که تا اینجای آموزش برای شما در نظر گرفته بودیم را خوب به خاطر بسپارید، زیرا در جلسات بعدی مباحث دیگری ارائه می‌شود و اختصاصا در مورد جایگاه نت‌های اصلی و فرعی و دیگر آموزش هایی که تا به حال ارائه شده صحبت نخواهیم کرد.

اگر در هر یک از قسمت‌هایی که تا کنون ارائه شده ابهامی پیدا کردید یا با مشکل مواجه شدید زیر پست‌ها سوالات خودتان را مطرح کنید. مطمئنا سوالات و پیشنهادات شما مسیرهای تازه و بهتری به نحوه آموزش‌ها می‌دهد، منتظر نظرات شما هستیم.

5 نظرات

  1. salam vaghean khaste nabashid ba in amoozeshaye khobeton man b shakhse kheili mamnonm va peygire amozeshaton hstmo har rooz tamrin mikonm ba sitetton sar miznm bi sabrane montzre qesmataye baditon hastm
    ba tashakor az in hme khobi

  2. استاد گرامی :ممنون از لطف جنابعالی.امیدوارم سلسله درسهارااز قسمت هشتم به بعد ادامه فرمایید.بسیار متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید